dinsdag 23 april 2013

Chick chat

Inmiddels zijn de kuikentjes alweer bijna 3 weken oud, dus hoog tijd voor een update. Zo pluizig als ze op de foto's bij mijn vorige bericht (zie hier) waren, waren ze al snel niet meer. Nooit geweten dat een verenpak zo snel tevoorschijn komt!
Hieronder wat recente foto's:
 
 
 
 

De eerste week was zoonlief helemaal vol van de kuikentjes. Steeds even kijken, proberen het deurtje open te maken en wanneer dat mocht, z'n handje erin leggen,  in de (ijdele) hoop dat ze op zijn handje kwamen zitten.

Ondertussen bleef hij zich maar afvragen waar hun mama was. "Kuikens mama toe". "Is tie mama?"
We hebben de kuikentjes in een grote doos meegenomen naar de kinderopvang en de peuterspeelzaal. Wie durfde mocht een kuikentje vast houden. De kinderen vonden dat heel erg leuk, maar ook wel een beetje spannend.

De bench waar de kuikentjes in zitten staat naast de box en ons kleine meisje vind al die geluidjes en het gefladder dan ook reuze interessant.


 Mocht je het je afvragen.... Nee, ik weet nog steeds niet hoeveel hennen en hanen het nou zijn.

Nu het weer aangenaam is buiten, ben ik ook verder gegaan met het nieuwe kippenhok, hierbij krijg ik inmiddels hulp van een oude vriend. Dat is erg fijn, want de afmetingen zijn zo groot, dat ik handen te kort kwam. Daarnaast is wat bouwtechnische doe-het-zelf ervaring natuurlijk ook altijd handig. Als het kippenhok af is, zal ik wat foto's plaatsen.

Met dit mooie weer mogen Henk en zijn chickies ook weer lekker over het erf scharrelen. Ze volgen me op de voet wanneer ik in de tuin bezig ben, je weet maar nooit wat voor lekker wormpje of torretje er tevoorschijn komt. En ook wanneer ik de paarden voer zijn ze er als de kippen bij.


Toen de kipjes voor het eerst naar buiten mochten heb ik Henk betrapt terwijl  hij boven op de grijze kip zat!!!!
De grijze kip legt een andere kleur eieren dan de andere kippen, dus ik heb haar eieren apart gehouden voor de vriendin van wie ik Henk (en de grijze en donkerbruine kip) heb gekregen. Afgelopen week heeft zij de eieren én mijn broedmachientje opgehaald, dus hopelijk heeft zij over een paar weken ook kuikentjes!

Van de week ontdekte ik ook nog een verrassing. De grijze kip heeft op de grond tussen de bosjes een nest gemaakt, waar inmiddels 1 ei in ligt. Dus wie weet gaat ze straks ook nog zitten broeden en krijgen we nog meer kuikentjes, maar dan van "natuurlijke broed".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten