maandag 30 maart 2020

De LEUKE dingen van 2019 (deel 1)

Na alle heftige gebeurtenissen aan het einde van 2018, werd ons eens te meer duidelijk hoe belangrijk het is om te focussen op de leuke dingen. Gelukkig kabbelden we 2019 grotendeels rustig door, maar ik vind het leuk om ook van afgelopen jaar de leuke dingen op een rij te zetten. Soms klein, soms groot. Als gezin, als stel en voor mij persoonlijk.


Januari
De eerste maand van het jaar begon mooi!  
Op mijn 18e ging ik studeren en op kamers in Utrecht, het jaar daarop verkocht mijn moeder het ouderlijk huis in Zeist en vertrok naar de bollenstreek om bij haar nieuwe man te gaan wonen, in de buurt van zijn kinderen. De eerste 10 jaar woonde ze op 45 autominuten afstand, de laatste 10 jaar, door onze verhuizing naar het noorden, op dik 2,5uur rijden afstand. Vandaag zijn zij officieel de nieuwe eigenaren geworden van een huisje in onze woonplaats, op een “steenworp” afstand.
Na 20jaar...kan ik nu zeggen: “Ik ga EVEN bij mijn moedertje langs!”. Als we de kinderen naar school brengen of halen rijden we langs hun huis, oh wat is het leuk om dan even te kunnen zwaaien of even aan te waaien. HEERLIJK!
In januari was het ook koud, dat leverde mooie plaatjes op.
Onze "oprit", achter de bomen rechts staat ons boerderijtje.
Er viel zelfs weer een keer een aardig pak sneeuw wat bleef liggen. Maar schaatsen op de slootjes, dat zat er niet in. Dus gingen we regelmatig naar IJsbaan Kardinge in de stad Groningen. Als er dan wel een keer ijs komt, kunnen de kinderen zo weg schaatsen!
Ook deden we dingen bij aangenamere temperaturen, zoals naar de bioscoop (de Grinch) en naar waterpretpark AquaMundo.

Februari
De kinderen gingen terug in de tijd, want ik bestelde vulling voor de oude Polaroid camera’s die we bij het leegruimen van Vati (Oostenrijkse opa van mijn man) mochten meenemen. 

Één camera bleek het nog te doen. De blik van de kinderen toen ik zei dat we goed moesten kiezen, omdat je er maar 8 foto’s mee kan maken.... 
Na 2,5 jaar ging ik weer eens op wedstrijd met mijn paard.


Maart
Tijdens het opruimen van de zolder, vond ik cassettebandjes uit mijn jeugd met sprookjes erop, bijna 40 jaar oud. 

“Kinders, vanavond lezen papa en mama niet voor. Alleen was ik vergeten dat dat terugspoelen zo verrekte lang duurt, ze willen Sneeuwwitje en die stond natuurlijk op de andere kant.
Eind maart: lente! (pruimenboombloesem)

Ik genoot van het paardrijden, reed nog meer wedstrijden en deed mee aan een clinic.

Op Facebook vond ik een pareltje, gewoon iets waar je blij van wordt. Als je op Facebook zit, zoek maar eens naar “PS22 Chorus”. Het zou je muziekleraar maar zijn, prachtig!

April
Een feestmaand!
Mijn lief mocht 50 kaarsjes uitblazen. “Nee schat, écht, ik beloof dat er géén Abraham in de voortuin komt te staan! Dat heeft hier toch ook helemaal geen zin, wie ziet dat nou?!”. Ik kon het zeggen met uitgestreken gezicht. Abraham werd namelijk neer gezet voor de zaak. De reactie toen hij aan kwam rijden….hahahaha!
Dochterlief haalt haar A zwemdiploma.
We reden onze eerste buitenwedstrijd van het seizoen, die begon met zon en eindigde met een stevige hagelbui. 

We vierden Koningsnach in Utrecht en oma liep zelf ook mee over de Vrijmarkt.
Er werden kuikentjes geboren in de broedmachine.
En….PARIS BABY! Het kado van mijn schoonouders voor mijn man zijn verjaardag.

Mei
Parijs was geweldig. De kinderen genoten van het dagje Disneyland.
En we gingen met de bus, trein, metro en benenwagen Parijs in, naar het Louvre, de Seine, de Notre Dame, de Sacré-Coeur en Place du Tertre , we hebben het allemaal gezien. De Eiffeltoren alleen van een afstandje, want vanwege de “1e mai manifestation” was niet alles even gemakkelijk te bereiken.
Maar wauw, wat waren we trots op de kleine voetjes van ons gezin.



Voor mijn man zijn 50e verjaardag, organiseerde ik samen met zijn beste vrienden een surpriseparty. De jarige jop had duidelijk geen idee wat er stond te gebeuren, want de avond voor het (tuin)feest, werd IK verrast met een uitgegraven sleuf dwars door de tuin, hij was op zoek gegaan naar onze waterbron.

De dag van het feest, werd manlief in een fout retro trainingspak gehesen. Vrienden stonden in ons weiland, daar was een zeskamp opgebouwd. Na een ludieke opwarming (iets met alles 50x) gingen we in groepjes alle onderdelen langs, Get him off, Sumo pak (volwassenen en kinderen), Spijkerbroek hangen, Touw trekken, Twister en een Rodeostier. Hilarisch. Even opfrissen en daarna lekker aan de overheerlijke op locatie gebakken pizza (check: Con le Mani), drankje erbij en klaar voor de muziekquiz. Genieten!





Van mij en de kinderen kreeg hij kaartjes voor een Kickboks clinic (waarvan het geld ten goede kwam aan Kika) met Semmy Schilt. Een mooie afsluiting van zijn 50e verjaardag met zijn jeugdidool. Hij vond het GE-WEL-DIG!
Ik reed nog een wedstrijd en behaalde een prijs.


Juni
In juni was het vooral warm. Met eind juni zelfs een hitte golf en daardoor tropenrooster. We vonden het dan ook een prima idee om mee te doen aan de zwemvierdaagse bij het door ons pas ontdekte openluchtzwembad het Zwanenmeer. Het was sowieso een sportieve maand, want de kinderen hadden een sportdag op school, liepen de avondvierdaagse en dochterlief haalde haar B zwemdiploma.

Ook gebeurde er nog iets BIJzonders. In de tuin van mijn ouders streek een bijenzwerm neer. Een oproepje op Facebook, bracht ons al snel in contact met een imker die het bijenvolk kwam ophalen. Prachtig om te zien hoe dat gaat en ook erg leerzaam voor de kinderen.



Op Netflix keek ik de film “The Boy Who Harnessed The Wind”, als je hem nog niet gezien hebt, aanrader! Ieder kind verdiend onderwijs, wat dat voor sneeuwbal effect kan hebben op een gezin of zelfs een heel dorp, dat laat deze prachtige film zien!
Eind juni waren de kinderen een weekend logeren. Even zonder kinderen, alleen met mijn lief (en mijn lief zijn liefste auto).


Een toerritje maken om ergens te gaan lunchen, een middagdutje doen, gewoon omdat dat kan, ’s avonds lekker uit eten en thuis met een lekker drankje de zon zien zakken op het mooiste plekje ter wereld. Ja, het leven is mooi.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten