maandag 24 maart 2014

"IJsjes zaaien" op Moestuin-maandag (1)

Op maandagochtend gaan de kinderen naar de kinderopvang, een kleinschalig "thuishuis" op het erf van een melkvee-bedrijf. Ze vinden het er fantastisch, veel buiten spelen en vaak even de stal in bij de koeien kijken (en in het stro ravotten natuurlijk). Voor mij fijn om een ochtend "vrij" te hebben, voor hen fijn om met andere kinderen te kunnen spelen (nadeel van buiten de bewoonde wereld wonen).

Maar goed, vanmiddag was ik met de oudste nog even buiten, terwijl de jongste al op bed lag. Het gesprek ging als volgt:
Zoonlief: "Mama, gaan wij ook ijsjes zaaien?"
Ik: "IJsjes?"
Zoonlief: "Ja, room ijsjes"
Ik: "Roomijsjes?"
Zoonlief: "Oh nee, ik zeg verkeerd: raad ijsjes!"

De aanleiding voor dit gesprek is, dat ze bij de kinderopvang zijn gestart met een moestuintje en vandaag hadden ze het één en ander gezaaid. Blijkbaar was het de schat nog niet opgevallen dat wij zelf ook een moestuin hebben.
Dat komt waarschijnlijk omdat ik het nog even had genegeerd, die starende blik vanuit de moestuin...
Een betere motivatie bestaat er niet, na zo'n leuk gesprekje, dus deze week zullen we samen aan de slag gaan. Ik moet nog een klein beetje voorbereiden, voor er gezaaid kan worden, maar de zaadjes en het moestuinplan ligt al klaar.

Terwijl we buiten waren, hebben we samen wel hard gewerkt in de rest van de tuin.Want vanmorgen bij de Action waren er diverse meststoffen te verkrijgen.
Totaal: 5,50 euro
We hebben "kruimels" gestrooid bij de 50m lange ligusterhaag en 40m lange meidoornheg.
De fruitbomen hebben ook wat "eten" gekregen en we hebben soort-van-samen de houtsnippers terug geharkt naar de voet van de bomen. Leuk joh, scharrelende kipjes!
Wel fijn dat de "fruitboomgaard" voor nu klaar is. Ik ben heel benieuwd naar de oogst van dit jaar.
Over oogst gesproken, ik wil nog graag een nieuwe pruimenboom, één van onze pruimenbomen staat namelijk al ruim een jaar dood te zijn en dan oogst je niet zo veel....
Fruitboomgaard
Toen de kleine man nog even op bed ging, hebben de rozen, hortensia's en clematissen hun portie mest ook gehad. En tenslotte heb ik een deel van de frambozen onderhanden genomen door het dode hout er tussenuit te breken.
Hopelijk lukt het om dit morgen af te maken; de frambozen, rode bessen en blauwe bessen ook te verzorgen van wat mest; en natuurlijk een deel van de moestuin klaar te maken, want morgen....morgen gaan wij ijsjes zaaien!

Moestuin maandag is een initiatief van Helena, schrijfster van het blog Hollandse klei

2 opmerkingen:

  1. Leuke kinderopvang!
    Mijn ijsjes liggen ook al klaar om gezaaid te worden ;)
    Nu de grond nog omspitten ;(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia,
      Leuk dat je een reactie achter laat! Ik heb meteen even op je blog gegluurd, jij woont ook heerlijk vrij zeg. En ik las iets over 20graden de komende dagen.. Veel plezier met al je tuindromen!

      Verwijderen