dinsdag 22 september 2015

Koekenbakker

Dochterlief gaat 2 keer per week een dagdeel naar de peuterspeelzaal.
Na de vakantie zijn ze begonnen met het thema "De bakker".

Er werden grote cupcakes geverfd, ovenwanten geknipt en beplakt, boterhammen gekleurd en beplakt met beleg. Ze mochten zelf beslag maken en er werden pannenkoeken gebakken, want de juf was jarig. Ook lazen ze deze periode veel boekjes die te maken hadden met bakken.

En als afsluiter werd er met iedere groep peuters een echt brood gebakken, smullen dat ze hiervan deden, zelfs de korstjes werden door iedereen opgesmikkeld ;-)


Ons meisje is regelmatig druk in de weer in haar speelgoedkeukentje, maar dat kreeg nu een leuke nieuwe impuls. Behalve het serveren van koffie, thee en taart, werd er nu ook met klei druk gekneed om broodjes te bakken. De tafel werd netjes gedekt, "Eten is klaar!"



Afgelopen week was het meisje dat Sjonnie rijdt jarig. Mooie aanleiding om samen de keuken in te duiken en wat lekkers te bakken. Gewone zandkoekjes, maar wel in toepasselijke vormpjes.
 
 
 
En omdat bij jarig zijn ook slingers horen, maakten we een slinger om de zadelkast van Sjonnie mee te versieren.

Wederom grote voorpret toen het meisje afgelopen weekend het erf op kwam rijden! Gelukkig kreeg ze deze keer geen Heksensoep voorgeschoteld :-)


Zondag kreeg ik van een lieve paardenvriendin een app-je met bovenstaande foto. Of ik interesse had in "een paar" appels. Ze kon geen appels meer zien na het maken van 35 bakjes appelmoes.
Gisteren kwam ze de appels brengen, een grote speciekuip vol.

Dus, we kunnen flink wat appeltaart bakken, of cake, of moes maken, of compote of....kom maar door met jouw favoriete recept met appels!


8 opmerkingen:

  1. Drogen. In dunne plakjes snijden en in op lage ovenstand paar uur drogen. Of als je er een goede ruimte voor hebt op touw rijgen en te drogen hangen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Spreekt me niet zo heel erg aan, maar ik houd het in gedachten. Dank je wel iniedergeval!

      Verwijderen
  2. https://www.kookjij.nl/recepten/appelcake-slank

    Lekker!!!!!


    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klinkt goed, maar dan wel gewoon met suiker ;-)
      Ik sla het recept op. Dank je wel!

      Verwijderen
  3. Appelchutney! Google masr eens een recept!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben niet zo van de chutneys, maar mijn moeder wel. Dus het is in iedergeval een idee voor een kadootje.
      Dank je wel!

      Verwijderen
  4. Een greep uit de reacties van mijn persoonlijke facebook pagina:

    - "Recepten graag! Ik heb nóg 7 kruiwagens vol." aldus de paardenvriendin
    - Hete bliksem
    - Appelcrumbletaart
    - Appeltaart met rozijn, banaan en custardpoeder

    En omdat vriendin A. gek is op Bastognekoekjes (en taart), moet daar ook nog wel een recept mee te vinden zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik maak appelsapvan onze appels. Ik heb daar een sappan voor gekocht. Heel veel appels wassen , in de pan ( dus niet schillen) , onderin de pan water. Op het vuur en 1,5 a 2 uur later kan je het sap aftappen. fles dicht en omdat het sap heel warm is trekt het vacuum.groeten Henny

    BeantwoordenVerwijderen