dinsdag 29 september 2015

Recept: Oostenrijkse Apfeltorte

De meeste mensen denken bij Oostenrijk aan de bergen en aan skiën.
Zeg hier in huis "Oostenrijk" en mijn man begint te kwijlen, of zoals hij zelf zegt:
"Mir bricht das Wasser im Mund zusammen".

Tja, als je een Oostenrijkse moeder hebt, dan weet je wel wat lekker eten is, want koken en bakken, dat kunnen ze daar wel! Kom ik aan met mijn aardappels, groente en vlees....
Nee, mijn man kan je wakker maken voor Schnitzels, Gnocchi (spreek uit: n-jok-kie), Knödel, Schweinenbraten en dan ben ik vast nog van alles vergeten.
Ik ben meer van de zoetigheid, dus mij kan je wakker maken (als dat je überhaupt lukt..haha) voor Sachertorte en Apfeltorte.


Hieronder het recept van mijn schoonmoeders moeder, "Mutti":

Ingrediënten:
- 200gr griffiges mehl (daar zit gelijk ook de moeilijkheidsgraad, niet te verkrijgen in Nederland)
- 120gr boter
- 120 gr suiker
- half zakje bakpoeder
- half zakje vanillesuiker
- 1 theelepeltje citroenrasp (dr Oetker)
- 1 eetlepel rum
- 2 eidooiers
- 2 appels
- paneermeel
- abrikozenjam
- kaneel

Gooi het meel, de boter, de suiker, het bakpoeder, de vanillesuiker, de citroenrasp, de rum en de eidooiers in een kom en kneed het tot een deeg. (Even laten rusten, of alvast de dag ervoor maken)
Taartblik invetten en paneermeel erover strooien.
Schil de appels, ontdoe ze van het klokhuis en snijd deze in plakjes.
Deeg uitrollen, in het taartblik leggen, goed aandrukken en vervolgens inprikken.
Smeer wat abrikozenjam uit over het deeg en leg hier de appels op.
Bestrooien met kaneel en een paar vlokjes boter erop.
35 minuten op "mittlerer Hitze" in de oven, eventueel de laatste 5min met aluminiumfolie erover.
Af laten koelen en bestrooien met poedersuiker.

Dit is de allerlekkerste appeltaart van de hele wereld, dus eet smakelijk (als het je gelukt is om aan griffiges mehl te komen ;-))






Geen opmerkingen:

Een reactie posten