dinsdag 3 maart 2015

Moestuinbezoek en regen op komst

Vanmorgen was het best aardig weer, dus na eerst wat regeldingen binnen te hebben gedaan, togen dochterlief en ik naar buiten.
Even alle "zooi" uit de zandbak gevist (zoonlief heeft heel wat restjes bouwmateriaal gesprokkeld tijdens de bouw van de schuur), de ballen en het speelgoed in de schuur... Zo dat ziet er weer opgeruimd uit!
Kleine meid is meegelopen de schuur in en pakt haar fietsje "mama, ik helm op, helpen blieft....".
Dit is toch een super coole helm??
(Die helm, die deed me weer denken aan een bericht van Huisvlijt over het wel of niet dragen van een helm op de fiets. Mijn gedachten hierover lees je in de reacties onder het bericht.)

Ik ga maar een rondje hondenpoep ruimen terwijl ondertussen het kleine meisje met de kipjes praat. "Eitje legd? Ja? Mmm lekker eitje, dankewel kipjes! Doe-hoeg!".

Je ziet dat de lente in aantocht is. De sneeuwklokjes waren er al, maar nu zie je ook de krokussen tevoorschijn komen en voorzichtig openen de eerste knoppen met blaadjes van de hortensia zich.
 
 
 

Ook in de moestuin begint er wat leven in de brouwerij te komen.
Mooie rode kopjes van de rabarber
De bessenstruiken kunnen trouwens ook wel wat aandacht gebruiken. Ik schoffelde en harkte wat en strooide er een beetje mest bij.

Ik loop door naar de fruitboomgaard, met in mijn kielzog een groene tractor inclusief schattig meisje, die ik moet trekken, want trappen, da's nog een beetje lastig.
De grond van de boomspiegels werk ik wat los, goed oppassend voor opkomende krokusjes, terwijl het meisje de mestbrokjes "niet Zen brokjes, boom brokjes" rondstrooit, die ik vervolgens onder werk.
Voor
Na (dochterlief bewonderd de krokusjes)
De kleine handjes waren rood en koud, dus lekker naar binnen, opwarmen bij de kachel. We zijn nog niet binnen of het begint te hozen van de regen.
Na een broodje gaat het kleine meisje op bed en ga ik, ondanks de regen, weer terug naar buiten.

Eerst de paarden wat hooi geven, de stallen uitmesten en het voer alvast klaarzetten voor de volgende voerbeurt. Want straks zijn er 2 kleintjes thuis en die kan ik natuurlijk niet lang alleen binnen laten.

De lavendel in de oude varkenstrog bij de voordeur mag gesnoeid worden, alleen de uitlopers, dus ik knip alles weer een beetje in model. En uit de hortensia knip ik meteen even de oude bloemen.
Nu nog een beetje kaal, maar van de zomer weer
mooie volle hortensia's. I like!
Maar bah, die regen... Ik duik de nieuwe schuur in, die was lekker opgeruimd, maar de werkbanken liggen alweer vol met allerlei projectjes. Hier en daar ruim ik wat op, zodat de werkbanken wat leger zijn en ik werk nog heel even verder aan één van de projectjes.

Tijd om terug naar binnen te gaan, mijn haren uit te wringen, natte kleren voor de kachel te hangen en het meisje wakker te maken, want haar grote broer moet uit school gehaald worden.

En morgen, morgen heb ik een date met Clarien, van Moeskers moestuin. Het moestuinseizoen is nog niet echt begonnen, hier bij Boerderij Zinin, maar vandaag zijn de eerste kleine stapjes iniedergeval gezet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten