maandag 18 januari 2016

Schat(tig) kistje

Mijn lieve man reed afgelopen donderdag naar Oostenrijk en vrijdag reed hij weer terug.
In eerste instantie was het de bedoeling om iets meer tijd te nemen voor die 2400km, maar er werd voor zaterdag sneeuw voorspeld, daarom was hij -ondanks sneeuwbanden- liever vrijdag nog thuis. Nu had hij evengoed nog sneeuw, maar niet zo veel.
Dus vrijdag kwam hij gelukkig veilig weer thuis, met zijn wagen vol geladen.
Dit bezoek aan Oostenrijk, had namelijk alles te maken met de onlangs overleden Vati. De woning moest worden leeggeruimd.

Toen we in Oostenrijk waren voor de begrafenis, hebben we met de zeer kleine familie (2 dochters -oma Utrecht en tante München- en 1 kleinzoon -manlief-) door het huis gelopen om te kijken of er iets bij was wat we graag wilden hebben.
Manlief koos wat retromeubels en retrolampen.
Ik koos een retrokastje en wat kleiner spul uit de kasten, waaronder dit mooie naaikistje:


Het zat nog helemaal vol met naaispullen van Mutti, die al in 1994 is overleden.
Ik heb genoten bij het bekijken van alles wat erin zat. Want kijk nou wat een kleine schatten ik vond:

Een mapje met naalden in verschillende diktes en lengtes.

Ja...dan heb je deze ook nodig!

Voor deze raadpleegde ik voor de zekerheid mijn moeder, maar mijn vermoeden klopte.
Kleermakerskrijt

Ik vond ook iets, waarvan de inhoud minder bijzonder was dan de verpakking, vind ik dan hè?!
Dit tinnen kokertje, waar in de jaren '60 de fotorolletjes van Kodak in zaten.
(En terwijl ik het woord "fotorolletjes" type, bedenk ik opeens, dat onze kinderen gewoon niet weten wat dat is, een fotorolletje! Dat is toch best gek!)

Zou ik hier nou een collectors-item hebben? Haha, vast niet! Maar toch...wanneer ik op Internet kijk naar vergelijkbare afbeeldingen, vind ik alleen deze, die anders van kleur zijn.
bron: Boudewijn Boer fotografie

Van het onderstaande ding had ik werkelijk geen idee wat het was.


Mijn moeder vermoed dat het handvat ontbreekt, en dat het gebruikt werd om sokken te stoppen.
Dat zou heel goed kunnen, want ik vond ont-zet-tend veel van deze:

 
"Niet wegdoen hoor, dat is zeer waardevol!"
"Mam, wat moet ik er mee?? Wil jij het hebben?"
"Ja, heel graag!!"


Dus mocht je tot nu toe hebben gedacht dat ik ontzettend goed kan handwerken, dan is die droom bij deze ook uiteengespat....Nee, ook wat dat betreft ben ik een slechte huisvrouw. Ik kom niet verder dan het opnieuw aanzetten van een knoop. Een naaimachine staat op mijn verlanglijstje, maar tot die tijd, vraag ik het liever aan onze lieve moeders.


2 opmerkingen:

  1. Klopt; het is een maasbol (zonder steel). Je moeder had gelijk! Veel plezier er mee.
    Ank.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie Ank, leuk om te weten wat het nou precies is, met naam en al.

      Verwijderen