vrijdag 22 januari 2016

Sporten

Tijdens mijn zwangerschappen werd ik mij ontzettend bewust van hoe belangrijk bewegen en sporten voor mij is.

Beide zwangerschappen verliepen zonder noemenswaardige klachten.
Ik voelde mij goed en heb de eerste keer tot 6 maanden doorgereden.
Gedurende de tweede zwangerschap werd het wat eerder oncomfortabel en stopte ik met 5 maanden.
Hoe verder in de zwangerschap, hoe beperkter ik werd in mijn activiteiten, zoals de meeste hoogzwangeren. Ik kon het (bijna) allemaal nog wel, maar oh wat baalde ik soms van dat lijf wat niet meer zo makkelijk meewerkte!
Het maakte mij ontzettend bewust hoe het moet zijn om een fysieke beperking te hebben (gekregen), door bijvoorbeeld een hersenbloeding, ernstig trauma of vul maar in. Je hoofd wil wel, maar je lijf doet of kan niet meer wat je wil, hoe frustrerend moet dat zijn!  Ik was dan ook heel dankbaar dat mijn beperkingen en ongemakken maar van tijdelijke aard waren.

Wel kwam ik beide keren bijna 30kg aan en ik kon dan ook niet wachten om weer wat actiefs te gaan doen. Het grootste deel van de kilo's verdween door genetische mazzel vanzelf nadat ik was bevallen. Zodra het "mocht" stapte ik weer op mijn paard en in de loop van de tijd verdwenen ook de laatste zwangerschapsvetjes.

Toch hoor je wel heel vaak dat er weinig tot niet meer gesport wordt als er eenmaal kinderen zijn.
Hoe doen wij dat dan, sporten, sinds wij ouders zijn geworden?

Om te beginnen vinden wij beiden sporten erg belangrijk, willen we het heel erg graag en dus maken we er tijd voor.
Voor mij is sporten belangrijk, omdat het echt een moment voor mijzelf is en omdat ik er heel heel héél gelukkig van wordt.


Voor mijn man is sporten belangrijk om zijn rug goed te houden (na een operatie in 2004), om zakelijke stoom af te blazen (stress relief) en ook omdat hij graag sport (is het niet vooraf, dan wel achteraf;-)). Vroeger deed hij kickboksen, later werd dat boksen en inmiddels is het karate en cardio- en krachttraining.


Omdat we beiden graag willen sporten, maken we er dus tijd voor. Want "ik heb geen tijd om te sporten" is gewoon een smoes, je kiest er voor om de tijd die je hebt ergens anders voor te gebruiken; op internet surfen, blogs lezen, het huishouden doen of series kijken bijvoorbeeld. Ook prima, dat is jouw keuze!

Motivatie nodig?
Kijk eens een week lang, iedere dag een aflevering "Extreme Weightloss" met Chris Powel, complete afleveringen zijn gewoon te vinden op YouTube.

Of lees de blogs terug van Stukje Bij Beetje/Ren Voor Je Leven.

Francien (39) woog ooit 135kg, wilde gezonder worden, begon met hardlopen, ging vervolgens toch ook maar op haar voeding letten en loopt nu marathons!! Hierover blogt ze op een grappige, motiverende manier, met mooie foto's en niet alleen de successen, ook de strubbelingen en baalmomenten komen voorbij. Ik heb groot respect voor haar overwinningen in de breedste zin van het woord!



Hoe vaak en wanneer sporten wij?
Manlief sport 3x per week, 's avonds of in het weekend 's ochtends, wanneer ik thuis ben.
Ik rij 4-5x per week paard. En probeer dat, nu het winter is, zo te plannen dat ik kan rijden als beide kinderen naar school/psz/opvang zijn/middagslaapje doen of wanneer mijn man (op tijd) thuis is. In de zomer rijd ik met name 's avonds zodra de kinderen op bed liggen.
Het is natuurlijk wel een voordeel dat ik alles bij huis heb en dat ik thuis ben.

Sinds deze maand doe ik ook nog 2x per week een bootcamp training, de reden hiervoor volgt in een volgende blog.
Voor de bootcamp trainingen wordt 1x de oppas ingeschakeld, de andere keer is manlief thuis.

Wat ik wil hiermee zeggen? Geen idee ;-), nou goed dan: zorg voor je lijf, je hebt er maar één van en je moet er een heel (hopelijk lang) leven mee doen.
Of, om met Baz Luhrmann te spreken:

Enjoy your body,

use it every way you can,

don't be affraid of it,

or what other people think of it,

it's the greatest instrument you'll ever own!


Ik luister dit nummer regelmatig, zoveel wijze woorden :-)


Dus:


 Want:




Sport jij graag? Wat doe je dan en hoe vaak? En is dat veranderd nadat je kinderen kreeg? Ik ben benieuwd!!

6 opmerkingen:

  1. Ja hier het meest a-sportieve type wat er bestaat. Ik vind er echt h e l e m a a l niets aan. Vroeger niet, nu niet en in de toekomst niet. Ik weet dat het goed voor me is. Maar elk excuus wat ik aan kan grijpen om het niet te doen, zal ik gebruiken :))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. "Dance, even if there's nowhere else to do it but your own livingroom, dance"....dat nog een optie? ;-))

      Verwijderen
  2. Wat een fijn berichtje. Ik ben zelf helemaal niet sportief. Moet me er altijd enorm toe zetten. Nu hoogzwanger van de tweede zit het er ook niet in, maar ik zie wel het belang. En dus ben ik er alvast veel over aan het lezen. 2016 wordt behalve het jaar van de geboorte van ons tweede kindje ook het jaar waarin ik ga werken aan nieuwe gewoontes om zo gezonder te worden. Zowel op het gebied van voeding als bewegen. Het worden allemaal kleine stapjes, zeker aangezien een vers babietje de nodige energie gaat vragen, maar het voornemen is er. Hoe stom ook, maar weblogs hierover lezen om alvast de goede mindset te krijgen is stap 1 :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bevallen is ook een hele sport!
      Het zal wel wennen zijn van één naar twee, dat gaat zeker de nodige energie vragen. Maar goed dat je er alvast over na aan het denken bent, dat is de eerste stap toch?! Zoek vooral iets wat je leuk vind om te doen, dan houd je het makkelijker vol.
      Voor nu succes met de laatste loodjes en een goede bevalling toegewenst!

      Verwijderen