donderdag 6 augustus 2015

Lavendel stekken

I love lavendel!
Tijdens onze vakantie in Spanje hadden we de luxe van een zwembad bij het appartement. Om het zwembad heen stonden enorme hoeveelheden prachtige lavendel.

Nu ons erf geen zwarte modder- en zand bende meer is, kan ik stukje bij beetje verder met het "versieren" van onze tuin.

Eind april kocht ik (direct van de kweker) groene beukjes voor een haag van 15m. Eigenlijk wat laat om nog een haag te planten, maar wat een "geluk" het regende zo enorm veel dat het grootste deel lijkt te zijn aangeslagen.

Ook deed ik een goeie koop bij een houthandel, namelijk een grote stevige pergola en ik bestelde via internet een roze blauweregen. Blauwe regen vind ik namelijk ook erg mooi. Maar let op, want hartstikke giftig!!
De pergola (nog zonder blauwe regen)
Hier is ook net het laatste stukje straatwerk klaar.
Het gras is inmiddels opgekomen.
Het ingezaaide graszaad was deels weggewaaid/weggespoeld dankzij het prachtige voorjaar dat we hadden...ahum... dus de kale stukken zaaide ik nogmaals in (hoera voor het goedkope graszaad van de Action!) en toen we terugkwamen van vakantie was ik verbaasd wat een mooi gazonnetje we nu hebben! Hier en daar nog wat kale plekken, misschien groeien die nog dicht en anders van de herfst nog een keer inzaaien.

Nu een groot deel van de oude schuur door ons gesloopt is, zijn we er bijna helemaal uit hoe we dat wat er nog wel staat weer op gaan knutselen tot een leuk beschut zitje.
Ik wil het graag laten "overwoekeren" door wilde wingerd en op de hoek(en) een ramblerroos met clematis.

Het duurt even, maar nu kom ik dan bij de lavendel :-)
Want toen ik die "haag" van lavendel bij het Spaanse zwembad zag, dacht ik: "JA! Dát ga ik doen!"
Langs het laatste stukje oprit ligt nog een brake strook, daar heb ik afgelopen herfst 100 bloembollen ingegraven. Maar nu is er dus een verandering van plannen!  Over een lengte van circa 20m wil ik daar lavendel planten, met daarachter laag blijvende rozenstruikjes.

Per vierkante meter gaan 7 lavendel plantjes.
Over een lengte van 20 meter.
20x7=140 lavendel plantjes.
Lavendel kost gemiddeld 2,50euro per plant.
140x2,50= 350euro.

Voor 350 euro aan lavendel kopen.... kan dat niet anders?! Onze spaarpot is na al dat gebouw en gestraat wel n beetje leeg.
En warempel, google bleek ook nu mijn vriend...lavendel zou je vrij makkelijk moeten kunnen stekken.
Mijn lieve moedertje gebeld, die neemt flink wat stekjes van de verschillende lavendel uit hun tuin. Door een oproepje op Facebook kon ik bij wat paardenvrienden ook de nodige stekjes nemen. En onze eigen lavendel, in de oude varkenstrog bij de voordeur, was ook toe aan haar augustus snoeibeurt, dus ook daar wat stekjes van genomen.

Terwijl de kinderen zich in de zandbak en het opblaasbadje vermaakten, begon ik aan "project lavendel stekken". Idealiter zou een roseetje hierbij niet hebben misstaan, maar verantwoordelijke (en toch al vermoeide) moeder die ik ben, deed ik het met een watertje ernaast....

Het bleek super makkelijk!
 Je knijpt de top eruit en ritst de blaadjes van de onderste 2cm
Dippen in water en vervolgens in wat stekpoeder.
Ik bewaar altijd de plastic potjes en treetjes van nieuw perkgoed (moestuin voorzaaien enzo), dat kwam ook nu weer mooi uit.
De kinderen hielpen mee door 2 grote emmers potgrond aan te vullen met zandbakzand, even goed mengen en verdelen over 4 treetjes.
Gaatjes prikken met je vinger, stekjes erin, even wat aanaarden, beetje water en klaar was het.

De treetjes (met in totaal 70 stekjes) staan uit de zon achter de nieuwe schuur en ik ga elke dag even met ze praten ;-)
Leuk, leuk, leuk!!
(Nu nog even die 100 bloembollen opgraven en daar een nieuwe bestemming voor bedenken...)

2 opmerkingen:

  1. Klopt het gaat siper makkelijk lavendel stekken. Ook zonder stekpoeder. Ik neem een stkje en zet het gewoon in de aarde. Kopstek, niet te dun, iets verhout. En alles slaat aan. Mijn lavendel van de stek van vorig jaar heeft al gebloeid. Beetje pieterig masr toch.
    Nu na de bloei even terug snoeien en volgend jaar heb ik mooie planten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kijk er naar uit Marie, dat het mooie planten worden. Geduld is een schone zaak.
      Leuk om te horen dat het bij jou iniedergeval goed gelukt is!

      Verwijderen