maandag 5 mei 2014

Moestuin Maandag (4)

Initiatiefneemster van de Moestuin Maandag, Helena, schreef het ook al op haar blog; door de afgelopen weken kan wel een streep gezet worden, wat moestuinieren betreft. Dat was hier niet anders.
Onze tuin ligt namelijk gedeeltelijk overhoop, want....er is begonnen met de bouw van onze  schuur!!!
Voor wie goed heeft opgelet tijdens het bekijken van de foto's van ons erf, ja, er staat al een schuur. Maar die probeer ik angstvallig te vermijden wanneer ik foto's maak. Het is namelijk een vlag op een modderschip. We zijn blij dat ie ieder jaar de stormen weer trotseert en tegelijk verbaasd dat ie dat überhaupt overleefd. De oude en nieuwe schuur zijn een mooi onderwerp voor een ander blogbericht. Terug naar de tuin.

Want ook al doe je niks in de (moes)tuin, de natuur gaat gewoon door, en gelukkig maar!
Naast de voordeur staat een 100jaar oude stenen varkenstrog die ik kreeg van onze oude vrienden. Het ruikt heerlijk:

Diverse lavendelsoorten in bloei
Ook de hortensia zit ontzettend vol met knoppen. Dat wordt stevig vastzetten en ondersteunen straks.
De eerste bloem laat zich zien.
Als potplanten dood zijn, gooi ik ze tussen de bomen bij de erfafscheiding. En soms krijg je dan zomaar een verrassing terug, dank je wel mam, voor het redden van de opnieuw opgekomen viooltjes.
En zo'n leuke bloembak ook!

In de moestuin (en kasjes) is ook heel wat opgekomen. Wat gaat dat toch snel wanneer je dat vergelijkt met mijn eerdere moestuin bericht.





De aardappels, sommigen moeten al bijna
aangeaard worden.

En er kan al wel wat rabarber geoogst worden, zag ik tijdens mijn ochtendronde. Benieuwd naar een lekker recept met rabarber? Klik dan hier.

Ook met de "snoep"afdeling gaat het goed. Hopelijk blijven de kippen er af....
Blauwe bessenstruik

Rode bessenstruik
(Jonckheer van Tets, opa Z. zou niet anders gewild hebben)


Dan de fruitboomgaard. Oh, ik hoop zo dat we dit jaar eindelijk een beetje een echte oogst hebben. De bomen zijn nog vrij jong, dus we hebben wel wat kunnen plukken voorgaande jaren, maar nog niet genoeg om zelf een lekkere pruimenlikeur of appelmoes te maken.
Perenboom

Pruimen

Appelbloesem

Zo, dat was mijn tuin-update. Hoe gaat het bij jou in de (moes)tuin?

4 opmerkingen:

  1. Alles staat er mooi bij zeg! Bij ons komt ook alles mooi op, zie mijn blog ;-)
    Leuk blog, ik ga zo nog even verder lezen bij je! :-)
    Groetjes Marike

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie en complimenten, leuk om te lezen. Heb inmiddels ook even bij jou gegluurd hoor ;-)

      Verwijderen
  2. Ik hoop dat je veel fruit krijgt dit jaar. Pruimen likeur......
    Ben nu wel nieuwschierig hoe jullie nieuwe schuur er uit gaat zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Helena, leuk dat je reageert! Het pruimenlikeur recept zal ik hier plaatsen wanneer het pruimentijd is. Erg lekker, alleen proef je de alcohol niet, dus eigenlijk gevaarlijk lekker ;-)
      En bij deze beloof ik dat ik ook een bericht zal schrijven over onze oude en nieuwe schuur.

      Verwijderen