dinsdag 20 mei 2014

Moestuin maandag (6) "Niks doen"

Herinner je je de foto nog van de vorige Moestuin Maandag?
Die van dat zitje met daarnaast de bloeiende klimroos?
Waar ik lekker in het zonnetje zou kunnen zitten met een boekje?
Nou dat leek me wel een goed plan met het mooie weer deze dagen.
Ik nam me gisteren dus voor om eens lekker niks te doen en met n boekje in de zon te zitten. Dat is best een uitdaging voor mij, niks doen, maar ik was vastberaden! Heerlijk weer, kinderen een ochtend naar de opvang, de boodschappen zijn al gehaald, ik ga niks doen de rest van deze ochtend, punt!

Dus ik ging zitten om lekker niks doen, met de tijdschriften die ik 's ochtends vers vanuit de supermarkt had meegenomen. Ik zat wat te staren toen mijn oog viel op wat onkruidjes en grassprietjes tussen de terrasstenen. Een mesje en de bezem gepakt en na een kwartier zag het terras er weer netjes uit.

Ik ging weer zitten met mijn tijdschriften, in de zon, om niks te gaan doen, op een schoon terras. En toen viel mijn oog op wat andere grassprietjes.
Zondag heeft manlief met de zitmaaier het gras gemaaid, maar er zijn altijd een paar van die hoekjes en randjes waar je niet bij komt. Dus de grasschaar (heet dat zo?) gepakt en even het randje grassprieten langs de zandbak en de bielzen van de border weg geknipt.

Genietend van het nu echt strakke gazonnetje, ging ik weer zitten op het schone terras, met mijn tijdschriften en het zonnetje.

Dorst... Naar binnen om wat te drinken te pakken.
Goh, die verlepte bladeren van de tulpenbollen, dat staat niet meer zo gezellig bij de voordeur. Bloembollen eruit, in een netje onder de schuur opgehangen om te drogen, wat nieuwe grond erbij in de bloembakken en wat zonnebloempitten erin. Het duurt nog even, maar straks ziet dat er weer gezellig uit!

Oh ja, ik was op weg om wat te drinken te pakken...
Ik schenk wat te drinken in en zie dat de bak met groenafval aardig vol is.
Het glas drinken zet ik vast buiten neer (op dat schone terras, in het zonnetje, met die stapel tijdschriften) en loop naar de compostbakken.

 Oh, even gluren bij de kuikentjes in het kippenhok. Het zijn er nog steeds vier.
Best lastig 4 van die snelle kuikentjes op één foto te krijgen.
Moederkip vond me ook niet zo aardig meer.
Maar een blik in de legnesten laat zien dat er vandaag nog ééntje bij is gekomen, het zijn er dus 5!
Net droog, het 5e kuiken,
 de eerste van de Groninger Meeuw (natuurlijke broed)

Naast het kippenhok ligt  onze moestuin.Van het weekend heb ik de tomaat, komkommer en courgette in de volle grond gezet, want IJsheiligen is voorbij. In de tomaat zitten al bloemetjes, dat gaat goed!

De zon staat nog niet in de moestuin, dus ik kan mooi "de jonkies" nog even een plens water geven.

De peultjes groeien goed, ik span weer een nieuw draadje om ze overeind te houden.

De sugarsnaps...daar heeft een knabbelend beestje bij gezeten. Hopelijk red dat wat er nog staat het wel.
De rucola gaat goed en daar hebben we van het weekend een lekkere salade van gegeten. De andere sla soorten daarentegen vallen tegen. Kijk, dit is de krulsla:

De pluksla is niet eens opgekomen!
Vanuit de schuur haal ik de bak met zaaispulletjes en zaai meteen wat nieuwe sla en ook meteen radijsjes.

De aardbeien staan er mooi bij, er zitten veel bloemen in en er zijn ook al wat aardbeien zichtbaar.
Nog even geduld, dan kunnen we weer smullen. Bijvoorbeeld van de lekkere aardbeientaart met monchou en bastognekoekjesbodem.

Oh ja, ik had dorst en ik ging niksen...
Wat is dat nou voor gezoem? De frambozen zijn in de bloei
en daar zijn de (volgens mij) hommels druk in de weer.
Ik probeer er één op de foto te zetten, maar daar moet je wel geduld voor hebben zeg!
Als ik heb scherp gesteld, vliegt hij (of zij) alweer weg naar het volgende bloempje.
Uiteindelijk zit er een paar redelijk goede plaatjes bij, kijk maar:



Zo en nu ga ik echt zitten hoor, op dat schone terras, naast de heerlijk ruikende roos, in het zonnetje, met wat leesvoer.
Hmmmm heerlijk, lekker even ni.....piep piep piep!
Mijn alarm gaat af, 12.55uur, tijd om de kindjes op te halen.

Moestuin maandag is een initiatief van Helena, schrijfster van het blog Hollandse klei

5 opmerkingen:

  1. Ontspannen is moeilijk voor ons "werkpaarden" gelukkig valt lekker tuinieren en foto's maken in diezelfde categorie. Ik snap nu die opeenstapeling van (half)ongelezen tijdschriften ;-) fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met een grote tuin is tuinieren niet altijd ontspannend, het is soms ook moeten. Maar er uiteindelijk met een tevreden blik naar kijken is wel weer ontspannend ;-) Haha, dus ik ben niet alleen met zo'n verzameling "nog uit te lezen" tijdschriften...

      Verwijderen
  2. Hihi, hier herken ik mezelf wel in. Je ziet altijd wel werk dat gedaan moet worden...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad Milla! En ik vind het heel moeilijk om daar mijn ogen voor te sluiten. Als ik het dan gedaan heb ben ik pas rustig in mijn hoofd..

      Verwijderen
  3. Nu hebben we wel leuke foto's uit je tuin. Fijn voor ons.

    BeantwoordenVerwijderen