vrijdag 16 mei 2014

Zaden voor voedsel

Wanneer je voedsel bereid gooi je veel weg, in jouw ogen is het gewoon afval.
Hopelijk kijk je na het lezen van dit stukje met andere ogen naar dat "afval".

Ik schreef er hier al eerder over, maar ik doe het gewoon nog een keer. Ik vind het namelijk zo'n simpel maar geweldig idee!
Via de Verdubbeldame kwam ik terecht bij "Zaden voor voedsel".
De naam zegt het eigenlijk al, ze zamelen zaden in, om mee te nemen naar bijvoorbeeld vluchtelingen kampen of woestijnachtige gebieden, waar het moeilijk is om aan voldoende voedsel te komen.
Hier word de mensen onder begeleiding geleerd hoe ze een eigen moestuin kunnen opzetten en onderhouden.

Dit is in mijn ogen veel nuttiger dan geld te blijven geven aan organisaties die (je moet vertrouwen dat ze van dat geld) voedsel blijven sturen.
De mensen leren nu om zelf in hun voedsel te voorzien. En van hun eigen "oogst" kunnen ze de zaden weer verzamelen en gebruiken om te zaaien (én uit te delen aan familie en vrienden, zodat zij ook een moestuin aan kunnen leggen).

Er word begonnen met planten die men al kent. Dit geeft vertrouwen en moed om door te gaan. In Oeganda bijvoorbeeld was dat eerst pompoen en dan meloen. Wie goed presteert, leren ze vervolgens omgaan met voor hen nieuwe planten en vruchten.

Welke zaden worden ingezameld?
Vruchten:                
• Avocado
• Galiameloen
• Nectarine
• Perzik
• Watermeloen
• Dadel
• Kiwi
• Amandel​
• Passievrucht
• Abrikoos
• Papaja
• Lychee
• Mango
• Ananas
• En eigenlijk de zaden van alle tropische (niet-citrus) vruchten​

Groenten:
• Paprika (rood, geel, oranje)
• Tomaat
• Pompoen
• Courgette
• Komkommer
• Aubergine
• Avocado​
• Rode Spaanse peper
• Erwten en andere bonen
• Kruiden
• Koolzaad
• Maïs
• Rucola


Tot nu toe heb ik aan het einde van iedere maand een envelop met zaden opgestuurd naar een van de inzameladressen. Het waren vaak mango pitten en paprika zaadjes. Maar ook de zaden voor mijn eigen moestuin die anders dit jaar "over datum" zouden raken.

Op de Facebook pagina van "Zaden voor voedsel" las ik het volgende:

Je bidt en hoopt dat:
- met zo'n zakje worteltjes een baby een zacht, voedzaam hapje kan krijgen
- de peterselie nog meer vrolijkheid of smaak geeft aan een (tomaten?)soepje
- een courgette uit zo'n plant voor een gezinnetje is
- de boontjes iemand sterken met honger
- er veel zonnebloempitten aan de bloemen zullen komen en iemand een hand pitten mee kan nemen voor onderweg
- de oogst, die elders ter wereld uit deze zaden komt, goed zal zijn


Hoeveel groenten en fruit met pitjes of zaden eet jij? Wel eens geteld hoeveel zaden er in een paprika of meloen zitten? Stel je voor dat dat allemaal planten worden. En die planten dragen weer vrucht. Enig idee hoeveel gezinnen daar van kunnen eten?

Ik hoop oprecht dat je aan "Zaden voor Voedsel" denkt, wanneer je op het punt staat je groenten- en fruitafval in de prullenbak te gooien.

2 opmerkingen:

  1. ik heb in het verleden ook wel eens zaden opgestuurd en eigenlijk daarna niet meer, kocht voor het gemak vaak voorgesneden groentes, ook omdat ik alleen ben en je als je groente ongesneden koopt al snel te veel hebt, toch ga ik nu weer gewoon ongesneden groente en fruit kopen en de zaden ook maar weer opsturen, want op deze manier kun je als je weinig geld hebt en dus niet veel kunt weggeven toch iets voor anderen doen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat goed, dat je toch weer zaden op gaat sturen! Ben je uiteindelijk ook niet duurder uit door alles voorgesneden te kopen? Als je vers koopt, kan je voor 2 dagen koken, of je vriest een portie in, zodat je wat hebt voor de dagen dat je geen zin of tijd hebt om te koken.

      Verwijderen