zondag 31 augustus 2014

Zinin vakantie!

Voor de boeren is augustus/september de oogsttijd.
Gelukkig ben ik maar een amateur boerin en gaan wij straks gewoon lekker op vakantie!  Na 2x vroeg in de zomer op vakantie te zijn geweest, met het "geluk" van 2x niet zulk geweldig weer, hebben we het nu dus anders aangepakt.

Maar voordat ik als amateurboerin klaar ben voor vertrek....pff, dan ben ik ook echt aan vakantie toe!

De bouwmeneren waren afgelopen vrijdag voor het laatst, de schuur staat!
En oh-oh-oh wat is hij mooi geworden!
Na onze vakantie nog water en elektra erin en vervolgens natuurlijk inrichten, maar dan is hij ook echt klaar voor gebruik!
Ik heb beloofd hier een keer een blogje aan te wijden en dat zal ik ook zeker doen, maar bij deze vast een voorproefje.

Maar goed, waar gewerkt wordt vallen spaanders (en spijkers en schroeven en plastic en stukjes hout/steen/dakpan). De bouwmannen hebben het erf netjes achter gelaten, want wij hebben een super fijne aannemer, maar ik ben een klein beetje een zeikerd, en met het oog op onze "oppassers", heb ik alles rondom de schuur netjes aangeharkt, overgebleven dakpannen bij onze voorraad gelegd, verloren spijkers en schroeven uit het zand gevist en ga zo maar door.

De oude schuur heb ik nog n beetje opgeruimd, voor zover dat mogelijk is, maar iniedergeval zodat het overzichtelijk genoeg is voor de oppassers.
De voorraad voer voor de paarden, kippen, hond en poezels is aangevuld.
Er hangt een mooi overzichtje met belangrijke telefoonnummers, zoals die van de dierenarts, hoefsmid, andere eigenaren en ruiters.
Ook een overzicht van het voerschema, mijn voerroutine en een plattegrond met wie waar staat met eten. Ja echt! Zo'n muts ben ik dus!

Het pomphok was ook n zooitje, dus van de week die helemaal leeg getrokken, schoongeveegd, vloer schoongespoeld en alles weer netjes en uitgesorteerd terug op de plek. Is dat ook weer mooi overzichtelijk en kan je zonder je nek te breken bij de waterkraan komen, ook best fijn leek me.

Het groene gedeelte van het erf is ook weer netjes en hier en daar weer wat gezelliger.

Verlepte planten in de compostbak, nog even de alweer uitgelopen heg rondom de fruitboomgaard gesnoeid.
En oh-my! de moestuin moest ook even flink onder handen genomen worden. Tomaten en (snack)komkommer nog wat opgebonden, onkruid getrokken, kruiden in model geknipt (en lekker in bosjes onder de schuur en in de keuken laten drogen).

Er kon nog wat gezaaid worden, dus ging er snel wat spinazie, radijs en rucola de grond in, samen met alvast wat teentjes knoflook.
Het stenen paadje was onder gegraven met houtsnippers door de kippen, dus ook die nog even geveegd.

Ik zag een heleboel hazelnoten onder de hazelaars liggen, dus die liggen nu binnen verder te drogen.

Voor we gaan moet alleen het gras nog "even" gemaaid, een klus van 3uur met de zitmaaier...

Gisteren heb ik alle wasmanden leeggewassen, dus toen manlief vanmorgen met de kinderen naar "opa en oma Utrecht" ging, kon ik mooi de schone was wegwerken en alvast de koffer en handbagage voor de kinderen inpakken.
Tussendoor vulde ik steeds mijn "niet vergeten mee te nemen/te doen" lijstje aan.

Ik las de reispapieren door en kwam erachter dat we onze huurauto alleen meekregen wanneer we een creditcard bij ons hebben. En die hebben we niet! Uiteindelijk en na veel gebel, een verhuurbedrijf gevonden waar we wel zonder creditcard kunnen huren. Natuurlijk was dat duurder, maar helaas, voor onze vakantie krijgen we geen creditcard meer geregeld en we willen wel graag een auto.  Blijkbaar kan je dus echt niet meer zonder een creditcard!

Het draaiboek voor onze oppassers ligt klaar, daar ons huis hier en daar wel een gebruiksaanwijzing nodig heeft.
Die oppassers, dat is ook zo'n fijn iets. Onze "vaste oppas" is van de zomer bevallen van haar eerste kindje, dus moesten we op zoek naar een andere oplossing. Zo kwamen we terecht bij de Paardenoppasservice. In plaats van alle dieren elders onder te brengen, blijft alles gewoon thuis en word je huis ook nog eens bewoond! Uiteraard tegen een vergoeding, maar als de hond ergens in pension gaat kost dat ook geld. Nu zijn we ongeveer het dubbele kwijt, maar zoals gezegd, de dieren in hun eigen omgeving en je huis staat niet leeg.

Maar goed, voorlopig dus even stilte vanuit de Canarische weilanden, want wij zitten straks op de Canarische eilanden!

1. Zo dat is weer "aan-pezen" geweest.
    Poe poe,, je bent en blijft een regelaar!!!
    Het ziet er allemaal weer mooi en verzorgd, gezellig uit!
    Nu idd lekker op vakantie!
    Liefs, je moedertje

2. Fijne vakantie wilde ik nog graag typen... Heeeeeeeeeel veel plezier.

3. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.