zondag 17 november 2013

De vogelsnackbar

Ieder najaar moet ik me weer inhouden wanneer ik in de supermarkt, dierenwinkel of het tuincentrum loop en al die leuke vogelvoeder dingen zie. Meestal ga ik wel een paar keer over stag, maar dit jaar doe ik het anders, dit jaar maak ik (bijna) alles gewoon zelf en wat blijkt...dat is helemaal niet moeilijk!

"De vette hap"
Wat heb je nodig?
Voor de simpelste versie: een blok frituurvet en vogelzaadmengsel.
 
De verhouding is 1:1.
Smelt het frituurvet in een pan en zet het vuur daarna uit.
Doe het vogelzaadmengsel erbij en roer het even door.
Waar doe je het in? Keuze genoeg!
 

Een aardewerken bloempot, siliconen bakvormpjes, een kop en schotel, de schil van een halve uitgeperste sinaasappel etc.
Denk er wel om dat je het in bijvoorbeeld een ovenschaal zet, vanwege het lekken. Paar uur in de koelkast laten staan tot het vet goed is uitgehard.
Ingrediënten die je als extra kan toevoegen: muesli, rozijnen, (gedroogde) stukjes appel, abrikozen in stukjes gesneden.


 "De smulrol"
Bron foto: DIY
Wat heb je nodig?
Een wc- of keukenrol, pindakaas (liefst vogel pindakaas) en vogelzaadmengsel.
Smeer de rol in met pindakaas, doe wat vogelzaad in een bord en rollen maar!
Leuk om in de boom te hangen of op een tafel bij het raam te leggen.
 
 
 "Stokbroodje"
Bron foto: Welke.nl
Wat heb je nodig?
Een ongesneden brood of bolletje en een stok.
Steek het brood op een stok en zet het in de tuin, of als je katten hebt, steek het aan een tak in de boom.

Ook heb ik een pindaslinger gemaakt en een (zelfgemaakte) krans versierd met allerlei vogellekkers.

Kortom, de vogels komen hier de winter wel door!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten