zondag 4 mei 2014

Pasen, kuikens en broedse kippen

Daar gingen ze hoor, op zoek naar de paaseieren bij Opa en Oma!



Oma maakt van dit soort gelegenheden altijd heel veel werk en dat doet ze superleuk! Kijk maar naar deze Paastakken:


Ondertussen werd er natuurlijk gewacht op de kuikens.
Iedere ochtend, middag en avond moest er even in de bijkeuken worden gekeken of er al "baby-kuikens" waren. En toen, derde Paasdag, was er 's avonds laat een eitje aangepikt. Gezien de ervaring van vorige keer, ben ik deze keer niet opgebleven. De volgende ochtend, geen kuiken te bekennen, maar wél nog een eitje aangepikt.
Vandaag zou het wel gaan gebeuren, dus de broedmachine werd verplaatst naar de eettafel.
's Avonds tijdens het eten kwam er leven in de broederij. Dochterlief is met haar 1,5jaar net wat te jong, maar ik vond het erg leuk om te merken dat zoonlief (3,5jaar) het dit jaar bewuster meemaakte dan vorig jaar. Hij zat aanvankelijk letterlijk op de tafel, met zijn neus bovenop de broedmachine, om geen piepje of beweging te missen.






En daar waren ze dan, de eerste twee kuikens, ze kwamen vlak na elkaar uit het ei.

's Nachts werd het 3e kuiken geboren en 's morgens de 4e. Daar bleef het bij.
De 4e was vanaf het begin al niet zo levendig en lag de volgende dag dood in het hok. Een paar dagen later was er nog een kuiken dood. En zo bleven er nog 2 over.
Zo zien ze er nu uit, ruim een week later.


Mijn vermoeden klopte dus, van de 9 eieren zijn er maar 4 uitgekomen. Mocht je denken dat dit een grote teleurstelling was, nou nee. Want kijk maar wat ik in de legnesten van de kippenvilla zag een paar dagen later:
Wyandotte op 9 eieren
In het "kamertje" ernaast:

 

8 eieren van de Groninger Meeuwtjes, maar deze worden part-time (en soms duo-time) bebroed door de andere Wyandotte kriel en één van de Groninger Meeuwtjes (of misschien wisselen die elkaar ook nog eens af, dat verschil zie ik niet....)

Eerst wilde ik de 8 eieren weghalen, maar afgelopen week zag ik op Marktplaats dat iemand vroeg om een Groninger Meeuw haan. En gezien de "lelijke kip" status van die overigens prachtige haan, heb ik besloten afscheid van hem te nemen. Alleen bevallen de Groninger Meeuwtjes goed, ze leggen goed en zijn heel gezellig. Dus we wachten af wat de broedse kippen ons brengen en wie weet hebben we straks een nieuwe prachtige Groninger haan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten